Techniek

Voor 1970 waren de wieken gemaakt door de firma Gebr. Pot uit Kinderdijk en mogelijk enige tijd voorzien van gestroomlijnde neuzen volgens het Van Bussel-wieksysteem. De huidige wieken zijn in 1996 vervaardigd op de scheepswerf in Weert. In de molen treft men op de steenzolder nog een stuk van een oude wiek aan die daar als draagbalk dienst doet.
De as, waaraan de wieken bevestigd zijn, is van gietijzer, heeft een lengte van 4,82 meter en werd in 1864 gegoten door de firma L.I. Enthoven uit 's-Gravenhage. Uit dat jaartal blijkt dat deze as oorspronkelijk in een andere molen heeft gezeten, namelijk de molen van Bergeijk. Dat is hetzelfde geval met het grote bovenwiel of aswiel boven in de molen, dat op een van de plooistukken het jaartal 1897 draagt, de oprichtingsdatum van de molen van Bergeijk.

De molen heeft twee koppels stenen om graan mee te malen, te weten een koppel zgn. zeventiender kunststenen (doorsnede 1,50 meter) en een koppel zeventiender blauwe stenen of natuurstenen. Zoals de benaming al zegt zijn de kunststenen op kunstmatige manier gemaakt, terwijl de blauwe of natuurstenen uitgekapt zijn uit basaltlava afkomstig uit de Duitse Eifel. Er zijn drie soorten maalstenen aanwezig. Het maalvaardige koppel is een koppel blauwe stenen. De loper is een maalsteen uit één stuk met opgestorte maallaag. De ligger bestaat uit twee aan elkaar gelijmde stenen, ook met een opgestorte maallaag. Het opstorten van een maallaag werd vooral vanaf 1900 tot ongeveer 1920 toegepast. De blauwe stenen zijn dus mogelijk tweedehands en waarschijnlijk zo in de molen geplaatst in 1903. Van het niet maalvaardige koppel is de loper 37 cm dik en de gaten voor de kraanbeugels aan de zijkant zitten ongeveer in het midden. Hieruit valt af te leiden dat deze maalsteen vrij nieuw is en bijna niet gebruikt. De steen bestaat uit drie graden van hardheid. Het bodemsel, het velkantje en de kerf elk met een andere hardheid. Dit type stenen werd na 1920 toegepast. Deze steen is dus na 1920 in de molen geplaatst. Aan de oorlogsschade is af te leiden dat deze steen in september 1944 in de molen aanwezig was. De ligger van het niet bruikbare koppel is een gebruikte loper van kunststeen met een later opgestorte maallaag.

De overbrengingsverhouding van wiek naar maalkoppel is 1:5,49, waarbij het aantal kammen op het grote bovenwiel 63 is, het aantal staven op het rondsel 31, kammen op het spoorwiel 100 en staven op het rondsel van het koppel natuurstenen 37. Onder in de molen staat nog de door een machine aangedreven maalinrichting uit 1927, die er pas sinds enkele jaren staat en uit Asten afkomstig is.

De muur is onder 75 cm dik en loopt boven uit tot 40 cm. De eerste zolder is de meelzolder, waar het meel in de zakken terecht komt, de tweede de steenzolder, waar het meel gemalen wordt en de derde zolder is de luizolder, waar zich het mechanisme bevindt waarmee de zakken met graan worden opgehesen. Afhankelijk van de windrichting worden de wieken met het zgn. Engelse kruiwerk naar de wind gezet. De windkracht bepaalt of met volzeil, halfzeil danwel zonder zeil wordt gedraaid. In 2013 is een elektrische hijsinrichting toegevoegd uit 1955, die afkomstig is uit een supermarkt waarin voorheen de Boerenbond Deurne was gehuisvest.


Technische gegevens in tabelvorm, ontleend aan de molendatabase

Algemeen  
Naam De Volksvriend
Bouwjaar 1903
Type Bergmolen
Kenmerken Ronde stenen molen
Functie Korenmolen
Ligging Hoofdstraat 30, 5757 AN Liessel
Bedrijfsvaardigheid Maalvaardig
Bestemming Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
Constructie  
Romp Ronde stenen molen
Kap Gedekt met dakleer
Vlucht 26,40 m.
Wiekenvorm Oud-Hollands
Wiekenkruis Fabrikaat Nummer Positie Jaar Steek Verdw. Lengte
  Weerter Scheepsbouw 0003 buiten 1996 1996 aanw. 26.40 m.
  Weerter Scheepsbouw 0004 binnen 1996 1996 aanw. 26.40 m.
  Pot 1186 buiten 1880 1947 1996 26.00 m.
  Pot   binnen 1880 1947 1996 26.00 m.
  Verhaeghe 0546   1903 1903? 1946? 25.75 m.
  onbekend     1903 1903? 1946? 25.75 m.
  Een stuk van Pot-roede nr. 1186 wordt op de meelzolder tentoongesteld.
Een deel van één van de twee laatstgenoemde roeden is als draagbalk geplaatst op de steenzolder.

Bovenas Fabrikaat Nummer Jaar Steek Verdw. Lengte
  Mercx g.n. 1903? 1903? 1944  
  Enthoven & Co,L.I. 0387 1864 1946? aanw. 04.82 m.
Kruiwerk Engels; kruilier
Vang Vlaamse vang; vangbalk met haak; vangtrommel
Inrichting Eén koppel 17der blauwe stenen (maalvaardig); één koppel 17der kunststenen (niet maalvaardig); sleepluiwerk; elektrisch luiwerk
Overbrengingen Bovenwiel 63 kammen
  Bovenschijfloop 31 staven, steek 13,0 cm.
  Spoorwiel 100 kammen
  Steenschijfloop 37 staven, steek 10,0 cm.
  Overbrengingsverhouding 1 : 5,49